fredag 13. mars 2020


Heisan, alle!
Jeg sender dere et lite livstegn her i tilfelle dere føler dere litt alene i coronaverdenen. Vi er her, og vi skal følge opp kurset, selv om vi ikke møtes til uka. Det er bare to av dere som har bedt om veiledning i dag, noe som er overraskende lite. Veiledning på mail er selvsagt ikke det samme som å sitte sammen over tegningene. Blant annet blir det lett vel konkret, og det blir jo ikke en samtale, slik vi ellers kan få til. Men det kan likevel være nyttig. Jeg skal ikke trenge meg på, og jeg kan ikke love at alle får hjelp i helga, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Vegard har også mulighet til å bidra om behovet skulle ta av. Men i første omgang kan dere altså maile meg. Om dere ønsker en prat kan dere sende meg tegninger og eventuelt noe beskrivelse, og så kan vi ta en prat på tlf på nærmere avtalt tidspunkt. SMS er også en mulighet om det bare er enkle spørsmål. Det får dere svar på kontinuerlig, men jeg skal følge opp mail også så godt jeg kan. Under har jeg lagt ut et eksempel på en tilbakemelding fra meg:  

For det første - forhold deg til huset som det er. Lag eventuelt en «brønn» ned bak kjøkkeninnredningen, et lavere benkefelt, eller liknende. Du har en god ide som du bør dyrke. I den søndre delen er du på gang med en sone som rommer seng, kjøkken og bad. Dette tror jeg du kunne gjøre mer konsekvent.

Når du strekker sonen ut langs østveggen blir restarealet i rommet vanskelig å møblere. Med litt knaing kunne du få en god sone langs gavlveggen, og beholde resten åpent som et møblerbart rom. Vis dette arealet møblert i prosjektet ditt. Kanskje kunne du nøye deg med ei seng, som eventuelt kunne være ei skapseng med skyvedører? Kanskje kunne hele sonen gjøres til et slags sammenhengende møbel? Skulle evt dette møbelet få helt eller delvis tak, sånn at sengeplassen jeg stiller spørsmål ved eventuelt kunne tas igjen som en hems?

Badene er ikke plassert over hverandre, og jeg skjønner at det er på grunn av vinduene. Men hvordan fører du vann og avløp? Skal sonen i 2. Etasje legges ett trinn opp, skal det benyttes et veggtoalett, og vann og avløp føres i brystning under benkehøyde, i tykk bakvegg, eller hvordan gjør du dette? Hvor ligger bjelkene i himlinger i 1. Etasje? Burde de tas hensyn til når sonen dimensjoneres? 

Og i nordre ende: Har du vurdert å legge bad og kjøkkensone i 2. etg mot baksiden? 


Oppsummert:

Ideen er god, og er særlig tydelig på sporet i søndre ende. Du bør vurdere å nøye deg med tre komplette enheter for å ikke jobbe helt på tvers av arkitekturen i den fjerde. Vis alle flater møblert - også med løse møbler. Trim mål og søk forenkling og tydelighet. Dette tror jeg kan bli riktig bra.

Hvis du ser at du kan ha nytte av denne typen tilbakemelding, så send en mail, så får du en melding tilbake så snart jeg får det til.